1. Home
  2. Blog
  3. Hartanah
  4. Ada Cara Lainlah Beli Rumah Pertama Selain Dari Menyimpan

Truly Untold Story

Ada Cara Lainlah Beli Rumah Pertama Selain Dari Menyimpan

Kalau nak beli rumah harga rm300,000, ko kena ada 15% deposit atau rm45,000. Kalau rumah macam dalam gambar kat atas tu, lagilah banyak deposit nak kena keluarkan.

Kalau gaji rm3,000, cuba simpan 10% atau rm300 setiap bulan. Selepas 10 tahun ko dah ada simpanan rm36,000. Ini simple calculation ajer. Tak kira compounded. Masih tak cukup untuk buat deposit beli rumah pertama.

So cuba try simpan 15% atau rm450 setiap bulan. Lepas sepuluh tahun ko dah ada simpanan sebanyak rm56,000. Boleh la buat deposit beli rumah.

Tapi waktu tu rumah yang ko usha dulu harga rm300,000 dah jadi rm500,000. Jadi ko perlukan 15% deposit atau rm75,000. Simpanan ko rm56,000 tu masih lagi tak cukup untuk beli rumah tu.

So kenapa nak guna strategi simpan sepuluh tahun baru nak beli rumah pertama ?
Ko boleh ajer beli rumah yang harga rm300,000 sekarang dari pemaju dengan hanya deposit rm500 sahaja.

10 tahun akan datang kawan ko tanya apa rahsia ko boleh beli rumah harga rm500,000 ? Ko cakap ko baca post aku ni 10 tahun lepas. Gitew.

Apa Kata Anda?
PERHATIAN: Jaga penulisan anda. Pastikan ianya positif & memberikan manfaat kepada pembaca.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Latest Blog Post
Category
Menu