1. Home
  2. Blog
  3. Keluarga
  4. Mak Tegur, Nape Serabut Nak… Rupa-rupanya…

Truly Untold Story

Mak Tegur, Nape Serabut Nak… Rupa-rupanya…
Berkaitan :

Suatu hari mak saya tegur, katanya sejak dua menjak ni dia nampak muka saya kusut dan serabut macam ada masalah. Allahu! Kehebatan seorang ibu, sembunyi cemanapun dia boleh dapat rasa anak dia ada masalah.

Memang saya ada masalah pun. Setiap hari saya sakit kepala dok fikir macam mana nak tambah duit ni. Memanjang je tak cukup. Meniaga tapi takde duit. Kemana pun taktau. Macam tak lekat jer duit tu. Asyik nak keluar saja.

Sebelum saya mula meniaga haritu, mak ada pesan supaya amalkan surah al-Waqiah, tapi saya tak ambil kisah sangat pesan mak.

Bagi saya, kita perlu lipatgandakan usaha. Barulah Allah bagi lagi banyak, seiring dengan usaha saya kan?

Lagipun tak sempat saya nak bukak Quran, sebab siang tu lah masa saya berniaga.
Tapi makin lama, hidup saya makin tertekan. Modal banyak dah keluar, tapi stock tak banyak jalan. Nak bagi duit kat mak ayah pun tak boleh. Anak-anak pun dah lama tak makan sedap-sedap. Kesian diorang.

Satu hari saya ternampak satu kelas untuk hafal Quran.

Terdetik dalam hati, mana sempat nak hafal-hafal Quran ni, nak baca pun terkejar-kejar. Apetah lagi laaa nak menghafal! Tapi saya cuba jer lah join kelas ni. Hendak seribu daya kan!

Alhmdulillah dah sebulan saya cuba kaedah HIFZ dari Ustaz Amin ni. Sebab saya hanya ambik masa sejam je sehari untuk hafal. Saya pilih lepas solat subuh tu dengan masa tahajud.

Kata ustaz, biarlah kesungguhan kita buat bisnes tu seiring dengan kesungguhan hafalan quran kita. Sesambil layan customer tu, saya boleh baca je al-Waqiah, tak payah bukak Quran.

Insyallah lepasni saya akan cuba hafal Al-Mulk pulak. Saya tau, ramai yang struggle macam saya kan? Sibuk kerja, sibuk bisnes, sampai tak sempat nak bukak Quran. Tapi ada caranya. Jemput tekan link ni, untuk kita sama-sama usaha tambahkan amalan pencetus rezeki dan hidup yang lebih berkat ni insyallah.

JOM BELAJAR SEKARANG! KLIK GAMBAR DI BAWAH:
Apa Kata Anda?
PERHATIAN: Jaga penulisan anda. Pastikan ianya positif & memberikan manfaat kepada pembaca.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Latest Blog Post
Category
Menu